dimecres, 18 de gener del 2012

EXPEDICIÓ EGAN TOUBKAL, HIVERN 2012

Aquest any 2012, l´EGAN i la seva Vocalia de Muntanya, té com a projecte assolir la conquesta del cim més alt del Nord d' Àfrica, el Toubkal, amb els seus 4167 mts. En aquest ocasió ho volem fer en època hivernal, per intentar que dos dels components del equip puguin intentar el seu descens amb esquís.
Aprofitant la visita al massís, es realitzaràn ascensions al Ras i el Timesguida, altres 4000 de la zona de l´Atles.

EL TOUBKAL 4167 mts

El Toubkal, transcripció francesa de l'àrab, جبل توبقال Yabal Tūbqāl, i en tamazigt, Tizi n'Tubqal, està situat a la Serralada del Gran Atles, dins el Parc Nacional del Toubkal i amb els seus 4167 m. d'alçada, és el cim més elevat del nord d'Àfrica, i per tant, també del Marroc. Per dirigir-nos a aquesta zona de l´Atlas, haurem de viatjar prèviament fins l'apassionant ciutat de Marràqueix, mitjançant vol aeri des de Barcelona.
Des d'aquesta població, a uns 60 km, i en aproximadament una hora de vehícle, podrem arribar via Asni, fins al llogaret berber de Imlil, situat a 1.740. En aquest poblat podrem contractar mules que ens portin la càrrega fins allà on comenci la neu, a més de contractar tots aquells serveis que necessitem, cuiner, menjar, etc.

Arribarem al Refg. Neltner (3207 m), després de recórrer la Vall de Mizane al llarg d'uns onze km. i haver passat pel petit santuari de Sidi Chamharouch (2.310 m), en aproximadament unes 4/5 hores de recorregut.

LA RUTA AL TOUBKAL

Per pujar al Toubkal per la ruta normal, es surt del refugi en direcció Ikhibi Sud, es tracta d'una successió de pales amb pendents de neu molt uniformes (pedreres si és estiu) que oscil · len entre els 35 º / 40 º el que fa d'aquesta petita vall, un recorregut molt interessant per baixar-lo amb esquís.

Al final del mateix es troba el coll o Tizi Toubkal (3791 m)-des del qual també podrem ascendir al proper Toubkal Oest (4030 m) en pocs minuts; en direcció N. cap a la aresta cimera, el recorregut ens deixarà sense especials dificultats en el cim, després d'unes 5h. d'ascensió. Desprès de gaudir del paisatge que ens brinda la cima del Toubkal baixarem pel mateix itinerari.

(Una opció en comptes de tornar pel mateix itinerari, pot ser descendir cap al Nord baixant fins al Tizi Imouzzer (3950 m) des del qual podem realitzar l'atac al Cim Imouzzer (4010 mts). Girarem netament cap a l'Oest,i entrarem al Ikhibi Nord, pel qual baixarem fins la Vall de Mizane, però caldrà analitzar l´estat de la neu i condicions meteorològiques).

LA RUTA AL RAS I TIMESGUIDA

Aquests dos cims de 4083 m. i 4088 m. respectivament es localitzen al final de la Vall de Mizane, de manera que, des del refugi, continuarem pujant fins al final del mateix, aconseguint finalment el Tizi Ougane (3.750 m).

Des d'aquest coll es guanya alçada per la llarga aresta E. del Ras Ouanoukrim amb alguna entretinguda grimpada sense dificultats, que dóna accés al cim d'aquest. Des d'aquest cim una plana gran i plana baixa suaument cap al coll que la separa del Timesguida, on arribarem en poc temps.
Aquest itinerari es pot també utilitzar de baixada si hem optat per pujar pel corredor N. que ens deixa en la mateixa cimera del Ras, el que faria d'aquesta una jornada molt atractiva i ens permetria tenir una visió més completa d'aquest pic. Per pujar per aquesta fàcil canal de neu ens desviarem a la dreta abans d'arribar al Tizi Ouagane, i entrarem en el circ del Imrhaz Ravin, que és el que separa el Ras del Akioud.
Veurem llavors el corredor que ens dipositarà directament al cim.

CALENDARI

El planning de l'expedició és el següent:

27 Gener Vol Barcelona-Marràqueix- Desplaçament Imlil
28 Gener Aproximació Imlil 1740 mts- Refugi Neltner 3207 mts
29 Gener Ascensió Ras 4083 mts - Timesguida 4088 mts
30 Gener Dia Reservat/ Descans
31 Gener Ascensió Toubkal 4167 mts - Toubkal Oest 4030 mts
01 Febrer Afella nÓuanoukrim 4043 mts
02 Febrer Tète 'Ouanooums 3970 - Retorn Imlil
03 Febrer Retorno Imlil - Marràqueix .
04 Febrer Marràqueix
05 Febrer Vol Marràqueix - Barcelona

L'EQUIP
En aquesta ocasió son 4 socis de l´EGAN que empendràn l'aventura del Toubkal, combinant experiència i descoberta, ja que per a dos d'ells és la primera vegada que estaran a 4000 metres. Jordi i Carlos, seràn els dos socis que realitzaràn per primer cop una ascensió a un pic de més de 4000 metres, a més serà la seva primera visita a un massís fora de la Península. Per altre banda Iván i Oscar, son dos membres que ja han realitzat diverses expedicions i que volen aquest cop intentar-ho amb esquís. Esperem que tots trobin l'aventura que el Toubkal els hi brinda !!!!

1. Empieza una nueva aventura!!!! Como siempre esperamos contar con vuestra "compañía".

Iván

2. No habeis salido todavia y ya estamos acompañando a estos aventureros¡¡ Os seguiremos hasta la vuelta.